Spelinspektionen kör reklam-kampanj i Sverige
I veckan har Spelinspektionen kört igång en ny rikstäckande kampanj. Vad är då syftet med kampanjen? Spelinspektionen vill visa vad de gör för att förbättra för spelbolag i Sverige. De är mer än bara en kontrollenhet för casino med svensk licens. Under veckan kommer det komma upp plakat runtom i Sverige som visar vad Spelinspektionen fokuserar på. Tiden går som bekant snabbt och den svenska spellicensen har varit aktiv i snart ett år. Vi på CasinoGuide.se har kikat tillbaka på det gångna året och på inspektionsmyndighetens kampanj inför årsdagen.
Lär dig mer om vad Spelinspektionen gör
2019 var året då Sverige fick en egen spellicens. Ett på många sätt förändringens år för spel och online casinon. Spelinspektionen är den instans i Sverige som utfärdar licenser. De agerar även som en övervakande myndighet, för att göra spel bättre och säkrare för dig. Se den svenska spellicensen som en slags stämpel för trygghet. De casinon som har godkänd licens är garanterat svenska. Idag finns det 94 olika bolag och koncerner som har fått någon typ av svensk licens för spel. Egentligen finns det fler casinon, då vissa spelkoncerner har licenser som innefattar ett flertal olika sajter.
I år har det varit en hel del negativa skriverier om spelbranschen. Detta är säkert en av anledningarna varför Spelinspektionen har satsat på en kampanj 2019.
2,5 miljoner kronor på en tvåveckors kampanj
Anders Sims är kommunikationschef på Spelinspektionen. Han talar varmt om kampanjen som vill visa att Spelinspektionen finns och vad man står för. Syftet är att informera och att kunna erbjuda en tryggare marknader för dig som spelar i Sverige. Som du vet så är det Spelinspektionen som godkänner och utfärdar svenska spellicenser. Detta innebär att de på samma gång har ansvar för att granska de bolag som har fått licens. Inspektionen måste säkerställa att de bolag som erhållit licens, sköter sina åtagande efter de regler som gäller. Detta innebär att du kan se licensen som en stämpel för tryggt spel.
Höga krav är viktigt för att kunna bibehålla en sunds spelmiljö. Fokus ligger på att du som spelare kan känna dig omhändertagen. Högt konsumentskydd är något som du kan räkna med när du spelar svenskt.
Vi vill inte förbjuda spel – bara fult – Spelinspektionen
Finns det ingen som stoppar fula spelbolag? Jo det gör det!
Vi håller koll på spelbranschen – Därför heter de Spelinspektionen!
Ovan är citat från de reklamskyltar du kommer att kunna se ute på stan från Spelinspektionen. Budskap som de kommer att satsa mycket på under 2020 för att fullfölja. Reklamskyltarna kommer du bl.a. att se på busskurer runt om i Sverige.
Samarbete inlett med spelmyndigheten i Storbritannien
I slutet av november 2019, meddelande Spelinspektionen att ett nytt samarbete inletts. Den svenska myndigheten kommer att dela information och samarbete med motsvarande myndighet i England. Spelmyndigheten i Storbritannien heter UK Gambling Commission. De har funnits med några år nu och har hunnit skaffa sig stor erfarenhet. Ett avtal som kommer att vara givande för båda parter. Detta då man har gemensamma intressen och hur man på bästa sätt kan gå framåt. Delad information mellan länderna kommer ge Spelinspektionen en god insikt om hur problematiska frågor hanteras. Vi får säkert ta del av fler rapporter från Spelinspektionen gällande samarbetet under 2020.
, senast uppdaterad den 25 oktober 2023