Populära casinot sluter viktigt sponsoravtal med Boca Juniors

I slutet av juni ingick Betsson ett stort och viktigt sponsoravtal med argentinska Boca Juniors. Laget tillhör en av de största fotbollssklubbarna i Argentina – en nation där fotbollsintresset dessutom är enormt. Avtalet sträcker sig till 2024 och gäller för både dam- och herrlagen, som båda spelar i första divisionen. Missa inte vår nya funktion nedan där du kan jämföra för bästa oddsen i Primera División!

NYA SPINS
Betsson Casino
100% upp till 500kr + 100 freespins på Sweet Bonanza
  • Välkomstbonus
  • Native app Casino&Sport
  • Stort och varierat spelutbud
fotbollspellare i bla troja med boll - Betsson avtal med Boca Juniors

Så här fungerar matchschemat

Du har nu nöjet att få testa vår nya funktion som ger dig ett match schema för kommande matcher. Det är mycket enkelt, du klickar helt enkelt på ett datum. Du får nu upp de matcher som spelas just detta datum samt en liten jämförelsetabell, där du hittar 1X2 odds från två olika bettingsajter.

Nya matchstället är redan i bruk

Enligt det avtal som offentliggjordes den 26 juni så pryder numera spelbolaget framsidan av både damernas och herrarnas matchställ. De nya tröjorna, där vi nu kan se casinots logga tryckt stort över hela bröstet, har redan hunnit användas på planen. Första gången vi fick se spelbolagets logotyp pryda de blå-gula matchtröjorna var i en avskedsmatch för Boca Juniors legendariske mittfältare Juan Román Riquelme. Matchen hade en fin uppslutning med flera stora namn, där ingen mindre än Lionel Messi var på plats. Det var därför en stor publik som fick ta del av de nya matchställen redan från start.

En viktig pusselbit i spelbolagets satsning på Latinamerika

Värdet på det avtal som slutits med Boca Juniors har inte avslöjats av någon part. Lokala medier rapporterar dock om en siffra som bör ligga någonstans runt 7.5 miljoner dollar. Avtalet är också en viktig del av spelbolagets satsning på den latinamerikanska spelmarknaden – den kanske absolut snabbast växande spelmarknaden just nu. Det är en marknad som Betsson satsat stort på sedan 2017 och som en del av det nyligen slutna avtalet har spelbolaget bland annat lovat att leverera exklusiva upplevelser för Boca-fansen.

Det svenska bolaget med VD Jesper Svensson i spetsen är dock inte hundraprocentigt klara med alla pusselbitar i samarbetet ännu. Man planerar nämligen också att etablera sin närvaro mer på plats med hjälp av en lokal kollaboration med Boca Juniors. Genom denna ska de sedan på olika vis bidra till att en rad sociala initiativ genomförs runt om i Buenos Aires.

Spännande koppling till Sverige i Boca Juniors färger

Visste du att det finns en koppling mellan Sverige och laget Boca Juniors? Låt oss gå till baka till 1905, då var klubbens färg på tröjorna var vit med vertikala svarta streck. Samma år gick man sedan över till himmelsblått, men hur fick egentligen tröjorna färgerna gult o blått? Klubben ville förnya sig och bestämde sig för att bege sig ner till hamnen. Det första skeppet som ankom till hamnen, skulle bli modell för de tröjans färger, som klubben har än idag. Skeppet som seglade in var inte mindre än svenska “Drottning Sophia” med sin blå-gula flagg i topp. De nya tröjorna blev gul och blå enligt det svenskflaggade skeppet och från 1913 har tröjan haft sin horisontella karakteristiska gula rand. Det visade sig vara en hållbar idé till vilka färger Boca Juniors tröjor skulle ha!

Fotbollen i Argentina är otroligt stor

VD Jesper Svensson har all anledning att vara nöjd över det nyetablerade samarbetet, då Boca Juniors är ett av de absolut största lagen i fotbollsnationen Argentina. Det här är en nation som fostrat spelare som Messi och Maradona och en av de vanligaste fraserna du kan stöta på i Argentina är “¿Y de qué cuadro sos?”. I Sverige säger vi “vilket lag hejar du på?”, men i Argentina säger man istället “vilken klubb tillhör du?”. Detta kan tyckas vara en språklig bagatell med samma andemening, men det visar ändå någonstans på skillnaden mellan en svensk och en argentinsk supporter. I Sverige hejar du på ett lag och hoppas att det vinner. I Argentina tillhör du klubben, du är en del av en helhet – en symbios.

Att förknippas med ett av de mest framstående lagen i Argentina kommer utan tvekan att göra bettingsajten till ett namn som ger avtryck. Det kan med andra ord bli ett avtal som betalar igen sig med råge i det långa loppet, när landets spelare får upp ögonen för spelbolaget ordentligt.

Ett viktigt samarbete för spelbolaget

Det är tydligt att Svensson uppskattar storheten i det ingångna avtalet och han uttalar bland annat att:

Boca är utan tvekan det mest beundrade laget i Sydamerika. Diego Maradonas hemmaklubb, men även andra storspelare har varit med och gjort Boca till ett ikoniskt lag globalt. Genom att sponsra Boca stärker vi även vår snabba expansion i regionen.

Svenska spelare har koll på Boca Juniors

Även här i Sverige är Boca Juniors ett lag som spelarna har koll på. Det finns gott om odds och marknader tillgängliga för den Argentinska Ligan hos de svenska spelbolagen och ett av de lag som svenskarna gärna bettar på är just Boca Juniors. Eftersom deras odds ofta ligger på en relativt hygglig nivå även inför matcher där de är favoriter, brukar det funka finemang även att omsätta oddsbonusar på Bocas matcher. Sportbonusar har ju som regel ett omsättningskrav som inkluderar ett krav på lägsta odds. Det vill säga att bara odds som överstiger en viss siffra (ofta runt 1.8 någonstans) räknas till kravet på omsättning.

NYA SPINS
Betsson Casino
100% upp till 500kr + 100 freespins på Sweet Bonanza
  • Välkomstbonus
  • Native app Casino&Sport
  • Stort och varierat spelutbud

Latinamerika – en satsning som ser ut att ge resultat

Det har skett en stor satsning på Latinamerika de senaste åren och det är ett initiativ som hittills gett god avkastning för det svenska spelbolaget. Under årets första kvartal har intäkterna från regionen uppgått till 45,2 miljoner euro. Jämfört med samma period 2022 är det en ökning med 23.1%. Sett till omsättningen i helhet, har Latinamerika under första kvartalet 2023 genererat lite drygt en femtedel av spelbolagets intäkter.

Även bolagets CCO (Chief Commercial Officer) Ronni Hartvig ser positivt på samarbetet och han säger bland annat att:

Denna allians kommer att markera en viktig milstolpe för Betsson på regional nivå. Det kommer att påskynda exponeringen av vårt varumärke i hela Latinamerika och utanför. Vi är glada över att inleda ett partnerskap med en klubb som överskrider gränser, med miljontals supportrar och fans över hela världen..

Läs skribentens senaste inlägg här