Debatten kring casino & spelreklam
Just nu skrivs det ganska mycket om reklam för spelbolag, vilket har blivit ett hett ämne i Sverige. Det har skett förändringar kring regleringen när det gäller casinospel online i Sverige 2019. Vi på CasinoGuide.se har följt med sedan 2018 då det spekulerades kring vilka förändringar den svenska spellagen skulle innebär.
Vi erbjuder en jämförelsesida och casino guide online där du själv söker fram aktuell information om casino på nätet. Vi kikar gärna på vad som händer just nu och vilka ämnen som diskuteras i Sverige 2019.
Spelinspektionen har uppmärksammat den aktuella debatten om reklam för casinosidor. Vi har kikat lite vidare på hur turerna går och vilka riktlinjer som Spelinspektionen föreskriver.
Marknadsföring & måttfull spelreklam för nätcasinon
Reklam är alltid lite kontroversiellt och det finns alltid två sidor, en som gillar reklamen och en annan som tycker att det blir lite för mycket. Som svensk spelare som gillar casino har du säkert följt med i den diskussion som pågår i Sverige just nu. Att det görs mycket reklam från spelbolagens sida kan vi väl vara överens om. Frågan är om all reklam är nödvändig och om den följer föreskrifterna för måttfullhet enligt spelinspektionen?
Det finns idag pågående fall som har lämnats in för prövning till Konsumentverket. Dessa fall kommer helt säkert att vara prejudicerande för framtida reklam och sätta mer tydliga riktlinjer på vad som kan anses vara måttfullt eller ej. Det är självklart en svåravgjord gräns vad som är godtyckligt och vad som går över gränsen.
En reglerad marknad värnar om spelarna
Den svenska regleringen finns till för att säkerställa en bra och säker spelmiljö för dig som gillar casino och även odds online. Du är mer omhändertagen genom de lagar som gäller i Sverige och det gäller då även reklam som sänds ut från casinon. Du väljer själv om du vill ta del av nyheter och erbjudanden som skickas ut via SMS eller e-post. Vill du inte ta del av den reklamen, så går det fint att välja bort denna biten.
Dock kan det vara lite svårare att välja bort den reklam som finns omkring oss, på tunnelbanan eller vid busstationen. Å andra sidan finns det så oerhört mycket reklam omkring oss som lockar oss till fler inköp och konsumtion, det har helt enkelt blivit en del av vår vardag. Vi måste helt enkelt välja att ignorera det vi inte är intresserade av, vi måste inte läsa all reklam som erbjuds. Vi tycker dock ändå att det är otroligt fördelaktigt att svenska spelmarknaden och reklammarknaden har en tillsynsmyndighet som kikar på om det är måttfullt eller ej.
Våra 2 favoriter inom spelreklam
Ninjasnabba uttag – helt klart är Ninja Casino framstående när det gäller marknadsföring och reklam. Även om du inte är casinofantast, så känner du säkert till Ninja och deras finurliga reklam. Deras filmsnuttar med reklam är tilltalande, har humor och är snyggt upplagda. Säkert har du sett den där två killar sitter på planet och spelar. Ninjorna får nys om vinsten och aktiverar genast en av sina Ninjor som får uppdrag att utbetala vinsten. Ett finurligt och fiffigt sätt att tala om att man är snabba på att hantera uttag och skicka iväg vinsten på 5 minuter.
Maria Casino – nätcasinot som gjorde en del förändringar på sin sida efter den feedback de fått från sina spelare. Deras reklamfilm som visar att det gör som spelarna vill är riktigt smart. Där får vi se allt från att du kan välja din egen bonus till att spelkvalitén är förbättrad. En smart mobillösning gör att man enkelt kan sitta hemma i soffan framför den öppna brasan och snurra iväg på sin favoritslot. Vi på CasinoGuide.se tycker att den sticker ut då man väljer ett helt annat sätt att marknadsföra sig på. Nätcasinot Maria vill berätta att de lyssnar på sina spelare, vilket verkligen är ett smart drag. Det enda vi saknar lite i filmen är rockdängan Maria som man verkligen förknippar med online casinot.
, senast uppdaterad den 21 november 2024